Zamknij

Znany operator z zarzutami UOKiK. Możliwe zwroty dla klientów

16:00, 17.03.2025 Aktualizacja: 16:03, 17.03.2025
Skomentuj Obraz autorstwa lookstudio na Freepik Obraz autorstwa lookstudio na Freepik

Vectra po raz kolejny na celowniku UOKiK. Firma podnosiła ceny abonamentu, choć nie miała do tego podstaw. Teraz może grozić jej gigantyczna kara i konieczność zwrotu pieniędzy klientom.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił spółce Vectra poważne zarzuty dotyczące bezprawnego podnoszenia opłat za internet i telewizję. Operator miał jednostronnie zmieniać warunki umów, choć nie miał do tego żadnej podstawy prawnej.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, firma może zostać ukarana grzywną do 10% rocznych obrotów, a także zobowiązana do zwrotu pieniędzy pobranych w wyniku nielegalnych podwyżek.

Nielegalne podwyżki i klauzula inflacyjna

Jak wynika z ustaleń UOKiK, Vectra jednostronnie wprowadzała do umów klauzule, które pozwalały jej na podnoszenie opłat od 4 do 7 zł miesięcznie za każdą usługę. Problem w tym, że konsumenci nie podpisywali żadnych dokumentów, które dawałyby firmie taką możliwość.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, jednoznacznie skrytykował te praktyki:

– Vectra kolejny raz niezgodnie z prawem podniosła opłaty. Nie zostawiamy tego bez reakcji. Takie działanie przedsiębiorcy zaburza również konkurencję na rynku, ponieważ jest szkodliwe dla uczciwych uczestników przestrzegających zasad – podkreślił.

Dodatkowo firma jednostronnie wprowadziła do umów tzw. klauzulę inflacyjną, czyli mechanizm, który pozwalał jej na automatyczne podnoszenie cen w związku ze zmianami w gospodarce. UOKiK uznał już wcześniej tego typu zapisy za niedozwolone, a więc nieważne dla konsumentów.

Vectra już wcześniej miała problemy z UOKiK

Vectra od lat jest obserwowana przez UOKiK. W 2019 roku spółka zobowiązała się do rekompensaty dla klientów, unikając tym samym kary. Jednak kolejne skargi klientów pokazały, że firma nadal stosuje niedozwolone praktyki.

W 2022 roku Urząd nałożył na nią karę ponad 22 mln zł za nielegalne podwyżki i zmiany w umowach. Spółka odwołała się od wyroku, który wciąż nie jest prawomocny.

Prawo coraz bardziej chroni konsumentów

Od listopada 2024 roku obowiązuje Prawo Komunikacji Elektronicznej, które zaostrzyło przepisy dotyczące zmian w umowach telekomunikacyjnych. Nowe regulacje jasno wskazują, że w przypadku umów na czas określony, dostawcy mogą wprowadzać zmiany tylko w wyjątkowych, obiektywnych okolicznościach.

Działania UOKiK pokazują, że operatorzy nie mogą jednostronnie narzucać nowych warunków klientom. Teraz wszystko zależy od wyników postępowania – jeśli zarzuty się potwierdzą, Vectra może ponieść surowe konsekwencje finansowe.

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%