Zamknij
20:33, 14.11.2025

Na Żyrardowie zakończono serię spotkań informacyjnych dotyczących prezentacji wariantów przebiegu przez nasz region Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Kierownictwo Mazowieckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad spotkało się z mieszkańcami 12 miast i gmin naszego regionu, na których terenie planowane jest wybudowanie blisko 100 kilometrów autostradowej obwodnicy. Blisko 40 kilometrów planowanej trasy miałoby zostać poprowadzone przez teren powiatu żyrardowskiego.

Ostatnie, trzynaste spotkanie odbyło się dzisiaj, 14 listopada, w Żyrardowie. Początkowo wydawało się, że ta inwestycja miasta „nie dotyczy”. Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej, kiedy do „inwestycyjnej gry” weszły nowe warianty 4 i pod wariant 4A. Właśnie ten podwariant zakłada bowiem przebieg przyszłej trasy śladem Obwodnicy Żyrardowa, przez las sokulski – obszar objęty ochroną przyrodniczą, gdzie znajdują się źródła wody pitnej dla miasta. Taki realny wywołał duże zaniepokojenie w niektórych środowiskach w Żyrardowie.

Jeśli trasa miałaby nie przebiegać tzw. „śladem” Obwodnicy Żyrardowa, czyli według wariantu 4A, to pozostaje wariant 4 – trasa przez pobliską miejscowość Sokule, gdzie konieczne byłoby wyburzenie około 20 siedlisk. – Nie ma rozwiązania, które zadowalałoby wszystkich – mówił prowadzący spotkanie dyrektor Mazowieckiego Oddziału GDDKiA. – Ta inwestycja nie dotyczy bezpośrednio naszych mieszkańców. Cieszę się, że w spotkaniu biorą udział nasi sąsiedzi i że rozmawiamy. Współczuję tym, których dotknie ta gigantyczna inwestycja i niedobrze byłoby, aby to, co się dzieje, podzieliło nas jako sąsiadów… - mówił Prezydent Żyrardowa Lucjan Krzysztof Chrzanowski

Minęły cztery lata i ponownie powraca kwestia zagrożeń dla źródeł wody pitnej dla Żyrardowa. W 2021 roku jeden z wariantów inwestorskich, związanych z budową szlaków komunikacyjnych prowadzących do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego, zakładał poprowadzenie torowiska właśnie przez las sokulski – obszar ujęcia wody pitnej – a następnie przez zachodnią dzielnicę mieszkaniową Żyrardowa oraz teren Gminy Wiskitki. Po dużej batalii protestacyjnej władz samorządowych oraz mieszkańców, z tych planów ostatecznie zrezygnowano.

Dziś mamy świadomość, że nadszedł czas realizacji kolejnych projektów związanych z CPK. Największym z nich jest planowana budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Po protestach, które miały miejsce na początku 2023 roku – szczególnie na terenie Gminy Wiskitki – oraz po dwóch latach „milczenia” w tej sprawie, finalizowana jest koncepcja budowy OAW. W planach tych uwzględniono wcześniej zapowiadaną koncepcję budowy cztero- lub sześciopasmowej trasy OAW śladem drogi krajowej nr 50. Do wcześniejszych trzech propozycji przebiegu OAW dodano nowy, czwarty wariant oraz towarzyszący mu podwariant 4A.

To właśnie te dwa warianty zostały przedstawione i poddane dyskusji podczas spotkania przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zorganizowanego dla mieszkańców Żyrardowa. W tym ważnym wydarzeniu wzięło udział około 100 osób, z czego blisko 30 stanowili mieszkańcy spoza miasta. Większość z nich to osoby z Sokula, które zabiegają o to, by trasa nie przebiegała przez ich miejscowość, ale śladem DK 50, czyli Obwodnicy Żyrardowa.

Więcej o tym wydarzeniu napiszemy w najbliższym wydaniu „Życia Żyrardowa”.

 

Jeżeli Twój wizerunek przypadkowo znalazł się na tych fotografiach, a nie wyraziłeś na to zgody, prosimy zgłoś to na adres: [email protected]

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zyciezyrardowa.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz